Az 50 felettiek az internetes megtévesztés céltáblái. Gyorstalpalónk segítségével megtudhatod, hogy kerülheted el, hogy álhírterjesztővé válj.
A Facebook alig 10 éve létezik, de máris gyökeresen változtatta meg a világot, több százmillió felhasználója egyetlen kattintással oszthat meg gyakorlatilag bármit. Ez remek dolog, de sajnos a csalók is felfedezték, hogy a közösségi oldal segítségével bármilyen hamis információt villámgyorsan juttathatnak el nagy tömegekhez. Legnagyobb veszélyben az 50 feletti korosztály van!
Mit nevezünk átverős oldalnak?
Az átverős oldalak üzemeltetői részben vagy egészben, de mindig forrásmegjelölés nélkül ellopják más – jó esetben hiteles, működő – oldalak gyakran több éves anyagait, vagy néha maguk készítenek egy csúsztatásokkal és féligazságokkal teli “cikket”. Adnak neki egy szenzációhajhász címet, és már teszik is ki a Facebook-oldalukra. Sajnos nagyon jól ismerik azokat a hívószavakat, amelyeket nagy valószínűséggel felkeltik kíváncsiságunkat, így lényegében saját pszichénk áldozatává válunk. A napokban éppen Bálint gazda nevével éltek vissza, aki közölt is egy helyreigazítást. De ugyanígy járt például Gálvölgyi János is.
Miért jó ez nekik?
A link, amelyre kattintunk, a saját oldalukra visz, amelyen különböző reklámokat helyeznek el. A hirdetők kattintásszám alapján fizetnek, amivel önmagában nincs baj (számos cég él ebből), csakhogy így a reklámbevétel nem annál köt ki, aki az eredeti anyagot összerakta, időt, energiát fektetett bele. A több kattintás több pénzt hoz, ezért áll tehát a tulajdonosok érdekében a minél nagyobb kattintásszám generálása. Mivel viszont a szellemi tulajdonért nem fizetnek, közönséges lopást követnek el.
Hogyan védekezzünk?
Elsősorban forráskritikával és józan paraszti ésszel. Gondoljunk bele, ha felfedeznék a rák ellenszerét, akkor erről egy “tudásfája” vagy “szabadonébredők” jellegű oldalról értesülnénk, nem a kismillió hagyományos médium (tv, rádió, szaklapok) által? Nem lenne világszenzáció egy, az emberiséggel szinte egyidős, genetikai eredetű betegség végleges felszámolása? Vagy miért osztogatna valami ismeretlen cég mobilházakat, autókat megosztásért cserébe? Na ugye!
Van megoldás?
Sajnos nem valószínű, hogy a közeli jövőben véget lehet vetni az álhírek terjedésének, de létrejött már néhány oldal, amelyek megkísérlik felvenni a harcot. A hazai mezőnyből ajánljuk az Urbanlegends, illetve a Fakepalm oldalak viszonylag gyakran frissülő listáit itt és itt. Érdemes ezen kívül minden esetben szemügyre venni a poszt képe alatt a forrást, és amennyiben valami ismeretlen, gyanús oldal nevét látjuk, kattintás és/vagy megosztás helyett jelenteni a posztot álhírként a jobb felső sarokban látható három pont segítségével. Szerencsére a Facebook is felismerte már a problémát és külön “álhír” kategóriát hozott létre a menün belül.
Jó böngészést kívánunk mindenkinek és ne feledjük: az internet remek dolog, de attól, hogy valamit ott olvastunk, még nem biztos, hogy igaz!