Az oktatás sokat változott az idők folyamán.

Hogy előnyére vagy hátrányára, az vitatott dolog, de mindenképpen más volt évtizedekkel ezelőtt vagy épp száz éve koptatni az iskolapadot. Evezzünk egy kicsit a nosztalgia vizeire, milyen is volt akkoriban!

Nem volt evidens a koedukáció

A fiúknak és lányoknak külön iskolákat tartottak fenn. Nagyjából a 60-as évektől kezdték bevezetni, hogy az ellenkező neműek együtt tanulhassanak.

Egyenruha

Mindenkinek egyforma, kötelező viselet. Ez elvette az anyagi helyzetbeli különbségek élét. Nem volt csúfolódás az öltözködés miatt, ahogy nem tudtak a gyerekek drága holmikkal sem kérkedni. Ezt váltotta fel később a meglehetősen rusnya, irritálóan műszálas köpeny. Bizonyos iskolákban még ma is be van vezetve az uniformis.

Szigor és fegyelem

Akkoriban a tanároknak nagyon is volt tekintélyük. Hátratett kézzel ülés, megszólalás csak jelentkezéssel, végszükség esetén körmös. Hátránya volt, hogy nem engedett kibontakozni semmilyen kreativitást vagy szabadságot, viszont a napjainkban sokszor tapasztalható másik véglet sem szerencsés, amikor a gyerekek úgy érzik, bármit megengedhetnek maguknak. Valahol a kettő között képzeljük el az ideális középutat.

Bevezették a testnevelést

1921-ben törvény született a gyerekek tornáztatásáról. Karemelés, törzshajlítás, futás és guggolás: elmondhatjuk, hogy a közel száz év alatt ez mit sem változott.

Abakusz

Nem okostelefonnal vagy számológéppel végezték a gyerekek a számtani műveleteket, hanem a kis golyós számolóeszközzel, ami sosem merült le.

Évnyitó és évzáró ünnepség

Ahol mindig akadt egy-két szegény diák, aki elájult a tűző napon, és ez manapság nincs másképp. Akkoriban viszont sok helyen hosszú tornapadokon ülték végig az iskolások az ünnepélyt.

Énekkaros nyakkendő

Hímzett violinkulccsal, amit még mai szemmel is szépnek mondhatunk.

Kísérletek

Meglehet ez volt mindenki kedvence az iskolában. Régebben talán kevesebb lexikális tudást próbáltak a gyerekek fejébe zsúfolni, viszont több volt a szemléltetés. Kevesebb tananyag, amire több idő jutott, köztük a látványos fizikai, kémiai kísérletezésre is. Sokan a mai napig őrzik az akkor megszerzett tudásuk legnagyobb részét, míg a mai iskolások már 2-3 év elteltével sem feltétlenül emlékeznek a korábban tanultakra. Véletlen lenne?

Képek: Fortepan