Ha az unokánk az utóbbi hetekben furcsa nevű, kerekded figurákról áradozik, és a YouTube-lejátszási listája gyanúsan sok „Labubu” kicsomagolós videót tartalmaz, akkor megérkeztünk: itt a legújabb gyerekőrület.
De mik azok a Labubuk?
A Labubu nem más, mint egy különleges, kissé groteszk, mégis szerethető figura, amely a hongkongi Kasing Lung illusztrátor kreációja. Eredetileg művészeti játékként (designer toy) indult, majd a Pop Mart nevű kínai cég gyártotta le különféle sorozatokban. Vannak köztük mosolygósak, morcosak, aranyszínűek, unikornis-ihlette darabok – és persze mind limitált kiadású, így egy-egy ritkább példány ára a netes aukciókon az egekbe szökhet.

A „Labubu” alakja kicsit róka-, kicsit manószerű, a szemei hatalmasak, a feje aránytalanul nagy – és pont ez a furcsaság adja a báját. A gyerekek (és meglepő módon sok felnőtt) imádják gyűjteni őket, csereberélni, fotózni, és persze kirakni a polcra, mintha egy mini múzeum részei lennének.

Moncsicsitól a Labubuig – generációs deja vu
Akinek megvan az a korszak, amikor a moncsicsi volt a gyerekvilág csúcsa, az most mosolyoghat: a recept ugyanaz. Akkor is egy aranyos, kicsit fura külsejű plüssfigura hódított, amit mindenki „kellett, hogy birtokoljon”. A moncsicsi a ’80-as, ’90-es években sokunk polcán ült – haját simogattuk, a szájába illesztett cumival fotózkodtunk, és gondosan vigyáztunk rá, nehogy a szomszéd gyerek „véletlenül” hazavigye.

A különbség csak annyi, hogy a Labubu a digitális korban született: nem a játékbolt kirakatában látja meg először a gyerek, hanem az influencerek unboxing videóiban, TikTok-minifilmekben vagy Instagram-posztokban. A marketing villámgyors, a vágykeltés pedig azonnali – egy kattintás, és már ott is van a „muszáj megszereznem” érzés.
Miért pont most és miért így?
- Limitált kiadások – A Pop Mart tudatosan kis szériákat gyárt, így a ritkaság értéke azonnal nő.
- Vakon csomagolt dobozok – Senki nem tudja, melyik figura lesz benne, így a vásárlás mindig izgalmas „lottó”.
- Közösségi élmény – A gyerekek cserélgetik, összehasonlítják, fotózzák, így nem csak egy tárgy, hanem társas téma is.
- Felnőtt gyűjtők – Nem csak a gyerekek vadásznak rá, a művészeti játékok piacán komoly rajongótábora van.

Szülői (és nagyszülői) túlélőtipp
A Labubu-jelenség nem valószínű, hogy holnap elmúlik – de a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen őrületek előbb-utóbb lecsengenek. Érdemes megbeszélni a gyerekkel, hogy a gyűjtés lehet szórakoztató, de ne menjen a pénztárca vagy a józan ész rovására. Közben pedig lehet mesélni neki a saját moncsicsis élményeinkről – hadd lássa, hogy minden korszaknak megvan a maga „plüsscsillaga”.
Tanulság: a Labubu ugyan most a gyerekkultúra trónján ül, de tíz-húsz év múlva valószínűleg ugyanúgy nosztalgiával fogunk rá visszanézni, mint ma a moncsicsikre. És ki tudja? Lehet, hogy a mostani Labubu-rajongó unokánk egyszer majd nekünk mutatja: „Nézd, mama, ez volt a kedvencem gyerekkoromban!” – és mi ugyanazzal a mosollyal bólintunk, mint amikor a saját moncsicsinkre gondolunk.