Segítség, ha baj van.

Ma már nem nagycsaládban élnek az emberek, sokan egyedül maradnak időskorukra, akár több száz kilométerre gyerekeiktől, szeretteiktől. Ez a helyzet mindenki számára aggasztó: mind az idősek, mind a hozzátartozók tartanak attól, hogy egyszer csak bekövetkezik a baj. Hiszen bárki eleshet, megcsúszhat a fürdőkádban, rosszul lehet, elájulhat, vagy egyszerűen csak egy rossz mozdulat következtében nem tud felállni a székből. Ki fogja észrevenni? Ki fog segíteni? Idős hozzátartozóinkról való gondoskodás mai életmódunk és életvitelünk egyik legnagyobb kihívása.

Természetesen a gyártók különböző megoldásokkal rendelkeznek erre a problémára. Technikai eszközök serege vethető be, attól függően, hogy mennyit tudunk szánni idős szeretteink felügyeletére.

Vivago rendszer

A legkomplexebb készülék nem csak a biztonság érzését adja, de a gondozott állapotát is folyamatosan figyelmemmel kíséri. A Vivago DOMI otthoni segélyhívó és egészségőr a vészhelyzeteket automatikusan jelezni. A készülék egy az idős otthonában elhelyezett bázisállomásból, és az idős ember csuklóján viselt segélyhívó karórából áll.

A Vivago rendszer folyamatosan információkat továbbít a diszpécserközpontba, mely az információkat tárolja, elemzi, vészhelyzet esetén automatikus jelzést küld. A készülék automatikusan jelzi, ha hozzátartozónk bármilyen okból eszméletét veszíti, vagy általános állapota az előző időszakokhoz képest romlik. Amennyiben a segélyhívó karóra viselője veszélyben érzi magát, az óra nyomógombjával azonnali segélykérést tud küldeni. A segélykérések, jelzések és riasztások a központi rendszertől az arra kijelölt személyek mobiltelefonjára érkeznek. A jelzéseket fogadhatják az idős ember családtagjai, segítői, vagy a riasztási központ.

Fotó: sonaris.com
Fotó: sonaris.com

Ez a készülék kb. 200 ezer Ft-ba kerül, ehhez jön a havi szolgáltatási díj, amely 6 ezer Ft-tól indul. Amennyiben csak az órát vesszük meg, 100 ezer Ft-ot kell fizetnünk, de a havidíj ebben az esetben magasabb, 10 ezer Ft.

Segélyhívás gombnyomásra

Ennél egyszerűbb, kevesebbet tudó (de lényegesen olcsóbb) készülékeket is választhatunk. Az e-PATRONUS készülékcsalád diszpécserfelügylet nélküli, könnyen kezelhető kütyüket kínál. Esetükben a készülék vészhelyzetben gombnyomásra felhív egy telefonszámot vagy sms-t küld. Többféle készülék létezik, akár az állapotot is figyelő, gyógyszerbevételre figyelmeztető, mozgást érzékelő, füst és gázérzékelővel ellátott, kihangosított kétirányú kommunikációra képes, stb. változat. A vészhívó medál vagy karperec formájában hordható és különböző kiegészítő készülékeket vehetünk hozzá. Itt nincs háttérdiszpécserszolgálat, a készüléket kell csak megvenni, ez kb. 50 ezer Ft-tól indul.

Fotó: dementor.shp.hu

Az easyAID segélyhívó készülék az egész ország területén lefedettséget biztosító mobilhálózaton működik így nem csak a lakásban, hanem azt elhagyva az ország bármely pontján gondoskodik a biztonságról. A készülékbe beépített kihangosító rendszer a csökkent hallóképességű betegek számára is könnyű használatot biztosít. Nagy érzékenységű mikrofon lehetővé teszi a gondozott számára, hogy akár 4-5 méter távolságból is beszélgetést folytathasson szeretteivel vagy a diszpécserrel anélkül, hogy a készülékhez kellene fáradnia.

A hívás egyetlen gomb megnyomásával indul. A bejövő hívások fogadásához sincs szükség a gondozott közreműködésére. A beállított számú kicsengetést követően a hívó fél automatikusan bekapcsolódik és a beszélgetés azonnal megkezdődhet.

Kiegészítő szolgáltatatás keretében a vész- és állapotjelzéseket 24 órás készenléti diszpécserközpont fogadja. Segélyhívás esetén, a diszpécser monitorján megjelennek az ügyfél adatai és a sorrendben elvégzendő intézkedések. A segítségnyújtást speciálisan képzett szakemberek azonnal megkezdik. A gondozott ebben az esetben egy karperecet visel.

Fotó: www.tavfelugyelet.hu

A készülék ára (diszpécserszolgáltatás nélkül) kb. 70 ezer Ft.

Az ún. senior telefon mindazt tudja, amit egy sima mobil, csak van hozzá egy SOS karperec, így nem kell a készüléket keresgetni, ha az idős ember bajban érzi magát. A víz-, por- és ütésálló karperec bárhol, a nap 24 órájában viselhető. 80-100 m-es szabadtéri hatótávolságával akár kertészkedés közben is használható. A közvetlen segélyhívó funkcióval a kiemelt 5 kontakt egy időben felhívható. A telefon nagyméretű kijelzője jól olvasható, a nagy nyomógombok megkönnyítik a használatot.

A készülék kb. 35 ezer Ft-tól kapható.

Segíthet az önkormányzat is

Ezeken felül érdemes érdeklődni az önkormányzatunknál. A Hegyvidéki Önkormányzat például segélyhívó készülék üzemeltetési költségeihez nyújt támogatást azon kerületben élő idősek részére, akik 70. életévüket betöltötték és családjukban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 150 000 Ft-ot.

Több helyen működnek idősgondozó szakszolgálatok, például a Máltai Szeretetszolgálattal karöltve, előfordul, hogy gondozottaiknak ők biztosítanak segélyhívó készüléket.

Nagyon fontos, hogy alaposan tájékozódjunk, mielőtt vásárlásra adjuk a fejünket.

Ismertek ugyanis olyan esetek, amikor a hívót értékesítő cég nem is rendelkezett megfelelő élő diszpécserszolgálattal! Amennyiben ilyen konstrukciót választunk, előtte többször hívjuk fel a telefonszámot is. Sajnos már a médiában is lehetett olvasni, hogy időseket fűztek be olyan szolgáltatásra, amely mögött nem volt valós, élő diszpécserszolgálat. Válasszunk megbízható, honlappal, elérhető kapcsolatokkal, referenciákkal rendelkező céget.