Fák az örökkévalóságnak.
Úgy tűnik, hogy egy csapat művészettörténész megtalálta a pontos helyet, ahol Van Gogh állhatott, amikor vászonra vetette az utolsó festményét. A művész 1890-ben bekövetkezett halála előtt egy erdei részletet örökített meg, a híres kép a ’Gyökerek’ címet kapta.
Amikor Wouter van der Veen, a Van Gogh Intézet tudományos igazgatója egy 20. század eleji képeslapra bukkant, tudta, hogy fontos dolgot tart a kezében. A lapon domboldalon növő fák törzse és gyökere volt látható. Az igazgató azonnal felkereste a Van Gogh Múzeum kutatóit, ugyanis meg volt róla győződve, hogy a festő utolsó művének helyszínét örökíti meg a kép. Van Gogh szokásait és életét ismerve szinte biztos volt benne, hogy a festményen szereplő fákat látja viszont.
Wouter van der Veen szerint a napfény ábrázolása a képen azt jelzi, hogy az utolsó ecsetvonások a délután vége felé haladva kerültek a vászonra, ami további szomorú részleteket ad ahhoz a naphoz, ami végül a festő öngyilkosságával végződött.
Van Gogh vélhetően gyakran elhaladt e hely mellett, amikor a mezőre tartott, ami Auvers kastélya mögött húzódik. Ezen a területen sokat festegetett az utolsó heteiben, sőt, itt vetett véget az életének is.
Az elmúlt tavasszal Van der Veen oda tudott utazni, hogy személyesen igazolja a teóriáját. A hely 150 méterre fekszik attól az Auvers-sur-Oise-ban lévő épülettől, ahol a festő élete utolsó 70 napját töltötte.
Érdekesség, hogy a legnagyobb megörökített fatörzs még most is átható és felismerhető.
A Van Gogh Intézet a helyi hatóságokkal együttműködve most azt szeretné, hogy egy védő fakorlátot kapjon a helyszín, hogy megőrződjön, ugyanakkor a látogatók számára is elérhető maradjon.