A zöldbe visz a kis piros.
Buda egyik kuriózuma, a Városmajorból induló fogaskerekű vasút éppen 150 évvel ezelőtt, 1874. június 24-én indult útjára. Akkoriban a Svábhegyen még csak a tehetősebbek villái sorakoztak, tömegközlekedési lehetőség nem létezett, de az épületek terjeszkedésével Buda polgármestere a Diósárok mentén vezetett fogaskerekű vasút megépítését támogatta.
A vasút megépítéséről szóló szerződést 1873 májusában kötötték meg a svájci Gesellschaft für Bergbahnen in Basel vállalattal. Az építkezés 1874. április 22-én kezdődött. A mindössze két hónap alatt megépült fogaskerekű vasút a harmadikként átadott volt a maga nemében.
A forgalom 1874. június 24-én indult meg a Városmajor (Ecce homo-rét) és a Sváb-hegy (Emich-féle nyaraló) között.
150 évvel ezelőtt egy ilyen utazás a csodával volt egyenértékű, a fogaskerekű akkoriban világszenzációnak számított, mivel a tervezőjéről, Niklaus Riggenbachról nevezett gőzvontatású vasútból addig csupán kettő volt a világon, azok is Svájcban.
Kezdetben a vonatok csak április közepétől október közepéig közlekedtek, de a kirándulók így is megindultak a zöld felé. A Sváb-hegy és Széchenyi-hegy közötti, további szakaszt 1890. május 17-én nyitották meg. A vonatok többsége azonban továbbra is csak a Sváb-hegyig közlekedett.
A vonalon több mint ötven évig gőzösök vontatták a szerelvényeket és másfajta áruszállítás is folyt. Az első néhány évtizedben személyszállító és tehervonatok egyaránt rendszeresen közlekedtek a vonalon. 1910-től vezették be a folyamatos üzemet.
1929-ben a Fogaskerekű Vasutat modernizálták. A vonalat felsővezetéki rendszerrel villamosították, a gőzmozdonyok helyett villanymozdonyokat állítottak forgalomba. A II. világháború nagy károkat okozott, a helyreállítás hónapokig folyt. Néhány évvel később, az újjáépítés előrehaladtával végképp megszüntették a teherforgalmat.
A Fogaskerekű Vasút újabb korszerűsítésére 1973-ban, Budapest centenáriumának alkalmából került sor.
Ausztriából új járműveket, a mai is közlekedő, piros színű, a Simmering-Graz-Pauker AG (SGP) által gyártott motorvonatokat szereztek be, villamos berendezéseit a svájci Brown Boveri cég szállította. Az új járművek korábban használttól eltérő rendszerű pályát, peronokat és felsővezetéki rendszert igényeltek. A pályán új felépítményt, új fogasléc-rendszert építettek. Valamennyi váltót villamos állításúra építették át és bevezették a központi forgalomirányítást. Az összes megállóhelyet átépítették. Később, az 1990-es években is számos felújítást végeztek a pályán.
Forrás: gyermekvasut.hu
Kiemelt kép: Istenhegyi út, a Fogaskerekű a Béla király út feletti hídon halad át. A felvétel 1880-1890 között készült. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.06