Volt idő, amikor az ország útjait kékes füst és zümmögő motorhang lengte be. Nem, nem a környezetvédők rémálma, hanem a magyar családok álma volt ez: a Trabant. Az autó, ami egyszerre volt státuszszimbólum, barkácsprojekt és családi kalandok négykerekű hőse.

Kétütemű szerelem

A Trabantot 1957-ben kezdték gyártani az NDK-ban, és hamarosan meghódította Kelet-Európát. Papírból volt – legalábbis így terjedt el róla a legenda. Valójában a karosszéria Duroplast nevű műanyagból készült, ami textilszálas gyantaalapú anyag volt. Könnyű, olcsó és – mint kiderült – meglepően tartós. A Trabant egyszerűsége volt a titka: ha elromlott, elég volt egy csavarhúzó, egy drót és némi lelemény. A magyar sofőr pedig pont ebben volt verhetetlen.

trabant illata es a szabadsag igerete 2
A Trabant illata és a szabadság ígérete

A vágyott csoda négy keréken – ár, várakozás és türelem

A hetvenes-nyolcvanas években Trabantot venni nemcsak vásárlás volt, hanem életprogram. Aki leadta a megrendelést, gyakran évekig várt a kocsira – addig is gyűjtötte a benzinkutakról a matricát és az álmokat. Aztán eljött a nagy nap, amikor megérkezett a csodajármű: a szomszédok kimentek az utcára, a család fényképezett, és a sofőr ünnepélyesen először tette be a kulcsot. A hetvenes években egy új Trabant ára 40–50 ezer forint körül mozgott – ami akkoriban egy átlagos éves fizetésnek felelt meg. De a pénz önmagában nem volt elég: a legtöbben 5–8 évet is vártak, mire megkapták az áhított példányt. Sokan addig újságpapírból vágták ki a képeit, vagy a szomszéd kocsiját fényesítették gyakorlásképp.

Az első indítás hangja sokak fülében még ma is zene – kissé rekedtes, pöfögő, de végtelenül szerethető.

A Trabant mint családtag

Mindenkinek volt egy története a Trabantról. Volt, aki az Adriára indult vele négyen és egy kutyával, más a Balatonig sem mert elmenni, nehogy elfüstöljön a motor. A csomagtartóba sosem fért be minden, de az apák valahogy mindig megoldották: a sátor a tetőn, a hűtőláda az anyósülésen, a gyerekek meg hátul, mint a konzervben a halak. Mégis, senki sem panaszkodott. A Trabantban nem csak utaztunk – éltünk.

trabant illata es a szabadsag igerete 4
A Trabant illata és a szabadság ígérete

A barkácsautó diadala

A Trabant-tulajdonosok egy külön kasztot alkottak. Ha valami zörgött, azonnal előkerült a szerszámosláda. Volt, aki krómozott dísztárcsákat tett rá, más saját kezűleg szerelt bele rádiót, és akadt, aki az egész kasztnit újrafényezte, lehetőleg valami egyedi árnyalattal, mint például „vörösbor-metál” vagy „szomszéd irigység-kék”. A Trabant nem csupán jármű volt – önkifejezési forma.

A szabadság szimbóluma

A nyolcvanas évek végén, amikor a keletnémetek Trabantra pakolva indultak Nyugat felé, az autó szimbolikus jelentést kapott: a szabadságot jelentette. 1989-ben, a rendszerváltás hajnalán ezrek gurultak vele a határon át, füstfelhőbe burkolva a történelem egyik legmeghatóbb pillanatát.

A Trabant ma – retró nosztalgia négy keréken

Ma már a Trabant a retró fesztiválok sztárja, múzeumok kedvence, és sok gyűjtő féltett kincse. Az egykor lenézett „pöcsköszörű” mára szeretett kultautó lett. Klubok, találkozók, rajongói oldalak ápolják a hagyományát, és egy-egy jól karbantartott példány ma is pöfög az utakon – mert aki egyszer beül a kétüteműbe, az tudja, hogy ez több, mint vezetés: időutazás.

trabant illata es a szabadsag igerete 1
A Trabant illata és a szabadság ígérete

Egy korszak illata

A Trabantnak volt egy sajátos illata – benzin, olaj és szabadság keveréke. Ez az illat ma is ott él az emlékeinkben, a nosztalgia és a függetlenség aromájaként. Talán a világ sokat változott azóta, de a Trabant története örökre emlékeztet rá, hogy néha a legegyszerűbb dolgok adják a legnagyobb szabadságot.

Mert a Trabant sosem csak autó volt – egy korszak, ami pöfögve, de szívből gurult végig rajtunk.