Nemrégiben a Mohu bevezette a visszaváltható palackok mennyiségének korlátozását, aminek következtében egy nap csak meghatározott számú palackot válthatunk vissza az automatákon keresztül. De hogyan érinti ez az új szabályozás az idősebb korosztályt? Megkérdeztük a seniorokat, hogy mi a véleményük a változásokról és hogyan használják a palackvisszaváltó rendszert.

„Megszoktam, hogy összegyűjtöm és visszaviszem”

Az idősebb korosztály számára a visszaváltható palackok visszavitele régóta megszokott, rendszeres tevékenység. Sokan azt mondják, hogy már évtizedek óta összegyűjtik a műanyag palackokat és üvegeket, és visszaviszik őket a legközelebbi boltba. A visszaváltási rendszer átalakítása, illetve a Mohu által bevezetett korlátozások most némileg bonyolultabbá teszik ezt a folyamatot.

Egy 72 éves budapesti hölgy elmondta: „Számomra ez mindig is egy egy olyan tevékenység volt, amely során úgy éreztem, hogy valamit teszek a környezetért. Most viszont, hogy korlátozzák a visszaváltható mennyiséget, többször kell elmennem a boltba, ha minden palackot vissza akarok váltani. Ez nem annyira praktikus, főleg télen, amikor nem szívesen indulok el többször.”

App vagy utalvány?

A Mohu rendszerében lehetőség van egy mobilalkalmazás használatára, amelyen keresztül az összegyűjtött összeget egyenesen a felhasználó számlájára utalják. A megkérdezett szeniorok körében azonban nem tűnik túl népszerűnek ez a megoldás. „Én nem fogok appot letölteni, nekem bonyolult ez az egész,” mondta egy 68 éves úr, aki inkább a hagyományos papír alapú utalványokat részesíti előnyben, melyeket azonnal levásárolhat az üzletekben.

Egy másik megkérdezett, aki mégis kipróbálta az alkalmazást, elismerte, hogy működik, de szerinte az idősebb korosztály számára nem annyira kényelmes. „Meg kell tanulni használni, és én jobban szeretem, ha egy egyszerű papírt kapok, amit azonnal el tudok költeni,” magyarázta.

Egyszerűsödött-e a visszaváltás?

Bár az automaták bevezetésével a visszaváltás folyamata sokak számára kényelmesebb lett, nem minden senior érzi ezt így. „Szerintem az automata használata nem bonyolult, de amikor hosszú sor van előtte, az bosszantó tud lenni,” jegyezte meg egy 70 éves vidéki úr. Sokan megjegyezték, hogy a rendszer sok esetben nem fogadja el a palackokat, például ha azok kissé sérültek vagy a címke hiányzik.

Az új korlátozás hatása

Egyes szeniorok viszont elmondták, hogy őket egyáltalán nem érinti a változás. „Nekem nincs akkora mennyiségű palackom, amit ne tudnék egyszerre visszaváltani. Általában csak néhány darabot viszek vissza, így ez a korlátozás számomra nem jelent problémát,” mondta egy 67 éves hölgy.

A Mohu új tranzakciós limitje miatt egyes szeniorok úgy érzik, hogy a palackvisszaváltás több erőfeszítést igényel, mint korábban. „Ez az új szabályozás nem könnyíti meg a dolgom, főleg, hogy sokszor nagyobb mennyiséget gyűjtök össze, mielőtt visszavinném őket. Most viszont korlátozva vagyok, és lehet, hogy háromszor is el kell mennem, hogy mindent visszaváltsak,” mondta egy 75 éves asszony.

A korosztály számára tehát a Mohu új korlátozása nemcsak a visszaváltási folyamatot bonyolítja meg, hanem az egész tevékenység hasznosságát is megkérdőjelezi. Sokuk számára a visszaváltás egyszerre jelentette a környezetvédelem iránti elkötelezettség kifejezését, ám a korlátozások miatt most úgy érzik, hogy több időt és energiát kell fektetniük ebbe az egyszerű feladatba.