Figyeljünk a jelekre!
Magyarországon nem korlátozza jogszabály, hogy hány éves korig lehet vezetni, azonban a biztonságunk érdekében érdemes megfontolni, hogy meddig legyen nálunk a kormánykerék.
Megdőlt a sztereotípia?
Bár a közvélekedés úgy tartja, hogy az idősek több balesetet okoznak, ez nem feltétlenül igaz. Ők ugyanis lassabban, megfontoltabban vezetnek, nagyobb figyelmet szentelnek a gépkocsi megfelelő műszaki állapotának, nem vezetnek ittasan, általában éjszaka se nagyon, bekötik a biztonsági övet, nem indulnak el rossz időben, és kevésbé veszélyes utakat választanak.
Érdekes, hogy néhány éve egyre-másra jelentek meg azok a kezdeményezések úgy Európában, mind az USA-ban, amelyek azt követelték, hogy vonják meg a jogsit a 70 vagy 75 év felettiektől. Van, aki csak újra vizsgáztatná őket, mások megkülönböztető jelzéssel látnák el őket az utakon. Ennek hatására egy brit kutatócsoport úgy döntött, hogy mélyére ásnak a statisztikáknak.
20 év közlekedési statisztikáit átnézve arra jutottak, hogy a 70 év felettiek okozzák a legtöbb autóbalesetet: 100 millió utazásból 14 halálos balesetet okoznak. Ugyanakkor a 20-as éveikben járó fiataloknál 100 millió utazásból 13 az arány, ami statisztikailag elhanyagolható különbség.
Később a Swansea Egyetem baleseti statisztikák elemzésével foglalkozó kutatói arra az eredményre jutottak, hogy a 70 év körüli sofőrök 3-4-szer kevesebb súlyos balesetet okoznak, mint a 17-21 éves jóval fiatalabb korosztály. Az idős autóvezetők ugyan megfontoltabban vezetnek, de a legtöbb balesetet a jobbra kanyarodásnál okozták, ami a baloldali közlekedés miatt nálunk a balra kanyarodásnak felel meg. Idős hölgyekre leginkább a koccanásos baleset okozása volt jellemző, mely leggyakrabban valamilyen parkolási manőver során következett be.
Más országokban más statisztikák születnek, a kérdés tehát nem eldöntött. Hazánkban, de német nyelvterületeken is úgy látják, hogy az idős vezetők végzetes baleseteinek száma az egészségügyi nyilvántartás alapján 75 évtől kezd érzékelhetően megnőni. A 85 évesnél idősebb vezetők mutatója rosszabb, mint a tinédzsereké vagy a húszas éveik elején járóké. Az idősebb vezetők sérülékenyebbek, kisebb esélyük van egy baleset túlélésére vagy a baleset során keletkezett sérülésekből való felépülésre.
Lelki érvek és ellenérvek
Az évtizedek óta autózó idősek számára lelkileg nagyon fontos, hogy autót vezessenek, hiszen ha megvonják tőlük a jogosítványt az olyan, mintha egy végtagjukat vesztenék el. Azonban idős korban tompulnak a reflexek, lankad a figyelem, és valóban indokolt a gyakoribb és felelős orvosi alkalmassági vizsgálat elvégzése.
Bár a jogszabály szerint még 120 évesen is vezethetünk, saját és mások biztonsága érdekében érdemes figyelni a jelekre. Idős korban már gyakoriak a mozgásszervi betegségek, lassulnak a reflexek, erősödik a fáradékonyság. Szakemberek szerint, az olyan jeleket kell komolyan vennünk, mint például a zavartság vagy a súlyos, a látással összefüggő problémák. Ha azt vesszük észre, hogy a családunk, a környezetünk aggódik amiatt, hogy még mindig vezetünk, ne makacskodjunk, hallgassuk meg a meglátásaikat! Menjünk el közösen próbakörre, hogy kiderüljön, van-e ok az aggodalomra, vannak-e nehézségeink. Különös figyelmet kell fordítani a jobb kezes szituációkra és a sávváltoztatásra, mert legtöbbször az elsőbbség meg nem adása, illetve a helytelen irányváltoztatás miatt következnek be az időskori balesetek.
Teljesen egészséges sofőrök, 70 éves korig 3 évente, utána pedig 2 évente kell időszakos egészségi alkalmassági vizsgálaton megjelenni a jogosítvány megújításához. Érdemes sűrűbben, évente szemészetre menni, mert ilyen korban a szem már gyorsabb ütemben romolhat.
Bár a betegnek jogszabályba foglalt kötelessége, hogyha olyan állapotot észlel magán, ami korlátozza a gépkocsivezetésnél a meglévő készségeit, akkor jelezni kellene a háziorvosnak a vizsgálatnál, ez ritkán történik meg. A legtöbb idős nem méri fel ól képességeit, állapotát.
A vezetés hozzájárul a komfortérzetünkhöz, függetlennek, életképesnek érezzük magunkat tőle. A szakemberek szerint, ha elveszik tőlünk ezt a lehetőséget, az sokat ront a mindennapjaink megélésén. Célszerű azonban nem negatívumként megélni, ha mégis a vezetés abbahagyása mellett döntünk. Előfordulhat, hogy betegség vagy gyógyszeres kezelés miatt nem folytathatjuk. Felfedezhetjük a tömegközlekedést, a vonatot, a hajójáratokat. Ha nem az utat figyeljük, sokkal többet láthatunk a környezetünkből, az országból.
Aki még 105 évesen is fogta a kormányt
2013-ban a világ legidősebb vezetője, az akkor 105 éves új-zélandi Bob Edwards volt. Bob már akkor az utakon volt, amikor az első Ford T modellek megjelentek. A matuzsálem saját bevallása szerint nem is érezte magát öregnek.
Életében csak egyetlen balesete volt és egyszer büntették meg. Az első jogsiját 1925-ben szerezte, 17 éves korában. Angliában született és nőtt fel, ott tanult meg a nagybátyja kocsiján, egy De Dion Bouton-on vezetni.
Az Üdvhadsereg révén került Új-Zélandba alig 19 évesen. Egész életében sofőrként dolgozott: kezdetben kisteherautót vezetett, árut szállított, majd öregkorában egy komp kapitánya lett.
88 évnyi vezetési tapasztalattal is azt mondta, nem gondolkodik az abbahagyáson. Egyébként sem volt az a tétlen fajta: minden reggel tornázott és rendszeresen főzött saját magának és 91 éves feleségének is. Még amikor a csípőjét eltörte, és az orvos azt javasolta neki, hogy tartson szünetet, akkor sem foglalkozott a doktor tanácsaival.
Edwards heti háromszor gurult el a 15 km-re lévő üzletbe. Vasárnap bevásárolt, más napokon csak újságot vett. Néha még messzebbre is elment, barátokhoz vagy orvoshoz..
„A vezetés mindig is az életem része volt. Ez voltam én. Egy sofőr. Bármit elvezetek. Bármit” – összegezte a vezetéshez való hozzáállását.
A Guinness rekordot egyébként a világ legidősebb vezetőjeként 1998-ban állította be az amerikai Fred Hale, aki a 108-dik születésnapjáig nyomta a gázpedált.
Forrás: www.dailymail.co.uk