Megmentett érték.

Mi lóg a konyhád falán? Családi képek, gyümölcsös csendélet vagy kerámia tányérok? Általában csupa olyasmi, ami csak a tulajdonosának értékes. Egy idős, a franciaországi Compiegne városában élő hölgy is úgy vélte, hogy vallási ikon díszíti a helyiséget, ám kiderült, hogy óriásit tévedett.

A kisméretű festmény az asszony számára egyszerű bibliai ábrázolásnak tűnt. 2019-ben azonban rájött, hogy valójában egy elveszettnek hitt műremek lóg a falon, a firenzei középkori festő, Cimabue műve. Most, jogi huzavona után, közösségi finanszírozás révén a rendkívül értékes festmény méltó helyére, a Louvre-ba került.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

History Photographed (@historyphotographed) által megosztott bejegyzés

A festmény, ‘Krisztus kigúnyolása’ 1280-ban készült. Abban az időben a legtöbb európai mű vallási témát dolgozott fel, Cimabue pedig ennek mestere volt. A panel egy nagyobb munka része, amely összesen 8 tablót tartalmaz, Krisztus szenvedését és keresztrefeszítését dolgozza fel. Egy rész Londonban található, míg egy másik részletet New Yorkban őriznek. A többi panel holléte rejtély. Noha a festőnek csupán 15 munkája maradt fenn, Giotto mestereként is világhírnevet szerzett.

Miután az idős hölgy (aki állítólag már ki akarta dobni a festményt) konyhájában felfedezte a kép értékét, árverésre bocsátotta azt. 2019 októberében 26,8 millió dollárért talált gazdára, egy chilei házaspár vette meg. Ez azonban rendkívül bosszantó volt Franciaország számára, aminek következtében nemzeti kincsnek nyilvánították a műtárgyat és megtiltották, hogy az országból kivitelre kerüljön.

Az árverést 30 hónapra felfüggesztették és ez idő alatt a Louvre képes volt pénzt gyűjteni közösségi adományozással az érték megmentése és otthon tartása érdekében.

Cimabue egy újfajta festészeti mód alapjait fektette le és olyan kérdéseket fogalmazott meg, amelyek a reneszánsz központi részévé váltak: a tér, a test, a fények, az emberi érzések illuzionista előadása.

A múzeumban most a legjobb helyre, értő szakemberek kezébe kerül a festmény. Egy gyűjteményben kap helyet, többek közt a Cimabue kortársai, Giotto és az itáliai reneszánsz művészei mellett. A minisztérium tájékoztatása szerint az ismeretlen festmény a ‘Maestá’- hoz, egy másik mesterműhöz csatlakozik, amelynek restaurációja épp zajlik. Ez a két műtárgy kerül majd a 2025 tavaszán nyíló kiállítás középpontjába.