Marad a tömegközlekedés?
5 évvel ezelőtt nem egy olyan szakember akadt, aki úgy vélte, hogy az önvezető autókra a szeniorok fognak elsőként lecsapni, hiszen így visszakerülhetnek a kormány mögé azok is, akik egyébként már kiszállnának onnan. A vezetés szabaddá tesz, és ezt a fajta szabadságot az idősek is szeretik (újra) megtapasztalni. Számukra azonban a különféle problémák egy kor felett megnehezítik az önálló vezetést, hiszen lassulnak a reflexek, romlik a látás-hallás, nem beszélve az ízületi panaszokról.
Mostanra azonban kezd világossá válni, hogy a korábbi előrejelzések nem fognak bejönni.
Ahhoz ugyanis, hogy teljesen ki lehessen kapcsolni a vezetőt, az önvezető autók 5-ös szintjére kellene eljutnunk (1-5-ig terjed a skála), márpedig ez a fokozat még igen messze van (valahol a 2-esnél járunk). Ez lenne az a szint, ahol a jármű mindent, mindenféle körülmények között képes lenne magától intézni.
A szakemberek most úgy vélik, hogy még több évtized lehet, mire eljutunk a hőn áhított 5-ös szinthez.
A 3-as szint ugyan már csak egy karnyújtásnyira van, egy ilyen járműben az ember már hátraülhet, ehet, ihat, filmezhet, telefonálhat akár.
Azonban léteznek olyan szituációk, amikor át kell venni az irányítást a kormánynál, és ilyenkor pár másodperc alatt be kell újra felvenni a ritmust, visszaállni vezető módra. Egy fiatalabb személynek a feladatok közti gyors váltás könnyen megy, de ahogy idősödünk, ez egyre nehezebb.
A kutatók 76 résztvevővel egy szimulátoros kísérletet is végeztek, az volt a feladat, hogy hirtelen kellett az irányítást visszavenni az utakon egy autó felett. Nem meglepő módon, az idősebb vezetők reakcióideje lassabb volt, mint a fiataloké. Számok nyelvén szólva az idősebbek kb. 35 méterrel többet vezettek „vakon” mint a fiatalabbak, ez nagyjából 10 kocsinyi helyet jelent. Nem ez volt az egyetlen probléma, a vezetés minősége sem volt esetükben olyan jó, balesetveszélyesebben kezelték a kormányt, a féket, a gázpedált.
Emellett pedig meg kell említeni, hogy ha el is érik az önvezető autók azt a szintet, amit már az idősebb vezetők biztonságosan használhatnak, a járművek rendkívül drágák lesznek, nem nyugdíjas pénztárcákhoz szabottak.
Egyelőre tehát messze még az idő, amikor a szeniorok olyan autókkal furikázhatnak, amelyek maguktól viszik el őket a kívánt helyre.