A vásárlási szokások az életkorral változnak, és a magyar idősek ma már máshogy választanak bevásárlási helyet, mint a fiatalabb generációk. A piacok, hipermarketek, és a modern önkiszolgáló kasszák mind lehetőséget kínálnak, de vajon mi a helyzet a szeniorokkal? Vajon szeretik az új technológiákat, vagy inkább a régi bevált módszereket választják? Nézzük meg, mit mondanak a kutatások, és mit gondolnak a magyar szeniorok!

Piac vagy hipermarket? A szeniorok választása

Egy friss felmérés szerint a magyar szeniorok nagy része még mindig a piacokat részesíti előnyben, ha friss zöldséget, gyümölcsöt vagy húsárut keresnek. „A piac az én világom. Ismerem a termelőket, látom, honnan jön az áru, és mindig tudok egy-két szót váltani velük” – mondta egy 68 éves nyugdíjas, aki heti rendszerességgel jár a helyi piacra. Nem véletlen, hogy a piacok hagyományosan népszerűek az idősek körében, hiszen itt nem csak az áruk minősége a fontos, hanem a közösségi élmény is.

Azonban a hipermarketek is vonzóak bizonyos szempontból. Az idősek gyakran említik, hogy egy helyen mindent be tudnak szerezni. „Egyetlen bevásárlással letudom a heti szükségleteimet, ráadásul még pontgyűjtő kártyám is van” – vallotta be egy 72 éves asszony. A hipermarketek kényelme és széles választéka sok szenior számára is vonzó lehet, különösen azoknak, akik kevesebb energiát szeretnének fektetni a vásárlásba.

Mit gondolnak az önkiszolgáló kasszákról?

Az önkiszolgáló kasszák megjelenése forradalmi változásokat hozott a vásárlási élményben. Bár a fiatalabb generációk gyakran szívesen használják ezeket a rendszereket, a szeniorok véleménye megosztott. Egy 65 éves férfi szerint „az önkiszolgáló kasszák bonyolultak. Mindig attól félek, hogy elrontok valamit, és akkor még több időbe telik a vásárlás.” Ez a vélemény nem egyedi; sok idős ember érzi magát kellemetlenül a technológia használatakor, főleg, ha nincs mellettük egy segítőkész eladó.

Mások viszont kifejezetten pozitívan állnak a kérdéshez. „Nagyon praktikus, hogy nem kell várakoznom a sorban. Pár alkalom után teljesen megszoktam a használatát” – mesélte egy 70 éves vásárló, aki szerint a gyorsaság és egyszerűség vonzó tényező. Egyre több idősebb vásárló nyitott a technológiai újításokra, de még mindig sokan preferálják az emberi kapcsolatokat.

Mennyire hatékonyak az önkiszolgáló kasszák?

Egy 2023-as kutatás szerint az önkiszolgáló kasszák használata Magyarországon növekvő tendenciát mutat, ám az idősek körében ez a technológia még nem terjedt el széles körben. A felmérések azt mutatják, hogy a 65 év felettiek mindössze 15%-a használ rendszeresen önkiszolgáló kasszát, míg a fiatalabb generációk esetében ez az arány 60% felett van. Ez a különbség jól tükrözi, hogy a szeniorok számára a vásárlás inkább közösségi élmény, mint egyszerű, gyors tranzakció.

A kutatások szerint azonban az önkiszolgáló kasszák elérhetősége és a vásárlók tapasztalatai is befolyásolják az elfogadottságot. Egyes hipermarketek már bevezettek olyan programokat, ahol a kasszák használatát segítő személyzet is jelen van, ami megkönnyíti az idősek számára a technológia használatát.

Hogyan érdemes közelíteni a szeniorok igényeihez?

Bár egyre több idős vásárló nyitott az új technológiák iránt, fontos, hogy a hipermarketek és a piacok figyelembe vegyék az idősebb generációk speciális igényeit. Az önkiszolgáló kasszák esetében például jó megoldás lehet, ha mindig rendelkezésre áll egy segítő személy, aki türelmesen végigvezeti az időseket a folyamaton.

Fontos, hogy az idősebb vásárlók is érezzék: nem kell sietniük, nem kell attól tartaniuk, hogy valamit elrontanak. Egy 73 éves nyugdíjas szerint „az a lényeg, hogy ne érezzük úgy, mintha el lennénk veszve a technológia világában. Ha valaki segít, akkor szívesebben használnám az önkiszolgáló kasszákat.”

Az új és a régi keveredése

A piacok nosztalgikus hangulata és a hipermarketek kényelme között a magyar szenioroknak nem könnyű választani. Míg sokan még mindig a piacokat részesítik előnyben, egyre többen próbálkoznak meg az új technológiákkal, mint az önkiszolgáló kasszák. A jövő kihívása az lesz, hogy a kereskedelmi láncok és piacok hogyan tudják megteremteni azt a vásárlási élményt, amely a technológiai újításokat az idősek kényelmével ötvözi.