Változó igények.
Kezdetben alig néhány oldalas volt, aztán egyre vastagodott: valamikor a telefonkönyv minden háztartásban megtalálható volt. Ott lapult a vonalas készülék körül, elég volt felütni, ha valakinek nem tudtuk a számát és máris böngészhettünk a névjegyzékben.
Az idén már nem kötelező a távközlési szolgáltatóknak papíralapú telefonkönyvet megjelentetniük, a hangalapú és online tudakozók, illetve a netes keresők és közösségi oldalak szinte teljesen megszüntették a kiadványok iránti keresletet – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében.
A csökkenő fogyasztói igények miatt megszűnik a telefonkönyvek egyetemes szolgáltatás-jellege, hiszen ma, az internet és az online platformok korában már alig valakinek jut eszébe a telefonkönyvben keresgélni.
Az NMHH piackutatása alapján 2017-ben még közel 60 ezer telefonkönyvet nyomtattak, 2020-ban azonban már 17 ezernél is kevesebbet. Ennél is meredekebben zuhan az elektronikus adathordozón (CD-n) terjesztett telefonkönyvek száma, 31 ezerről mindössze 2500-ra.
Az NMHH piackutatása szerint a 14 éven felüli lakosság mintegy 8 százaléka használta a kutatást megelőző 6 hónapban a telefonkönyv bármelyik formáját. Ez a viszonylag alacsony arány azonban így is 700 ezer embert jelent. Közülük sokan feltehetően internethozzáférés hiányában nyúltak a telefonkönyv után. Ezt a réteget azonban kárpótolhatja, hogy továbbra is tárcsázható az egyetemes tudakozó és a szolgáltatók által fenntartott, saját előfizetőikről szóló információs tudakozóvonalak.
Az 11800 hívószámon elérhető egyetemes tudakozón név és cím alapján bármikor megtudható, hogy az adott személy vagy szervezet rendelkezik-e telefonelőfizetéssel és mi a száma. Az egyetemes tudakozó mellett a Magyar Telekom a 11818, az Invitel a 11888 telefonszámon nyújt kereskedelmi alapú tudakozó szolgáltatást.
Az NMHH szerint a telefonkönyvek veszteséges kiadásának megszűnése valójában minden fogyasztónak jó hír. A papíralapú és a CD formátumú adatbázisok ugyanis hiába voltak ingyenesek, azok költségét végső soron a fogyasztók fizették meg a szolgáltatások díjaiban.
Nem beszélve a környezetvédelmi szempontokról: a kiadványok előállításához nem kevés papír szükséges, a papírgyártás pedig víz- és energiaigényes folyamat. Egy vaskosabb telefonkönyv akár egy kilogrammot is nyomhat, ennyi papír gyártásához 2-3 kilogramm fa, 45-55 liter víz, 10-12 kWh energia és rengeteg vegyi anyag szükséges. A csökkenő tendenciákat figyelembe véve is évi 30-40 tonna fát és 7-800 ezer liter vizet lehet megspórolni a telefonkönyvgyártással felhagyva.
Forrás: MTI