Ki ne emlékezne a biológiaórák unalmas ábráira, ahol papíron kellett megismerni a növények világát? A legnagyobb izgalmat egy hervadt babcsíra jelentette, ha egyáltalán sor került kísérletre. Pedig milyen más lenne, ha a gyerekek a pad helyett a kertben tanulnának meg rácsodálkozni a természet titkaira!

Az iskolaudvaron túl: Európa új oktatási útja

Az Európai Unió egyértelmű célt tűzött ki: az iskolai tudás ne rekedjen meg a négy fal között. A Horizon Europe keretprogram például kifejezetten támogatja a tantermen kívüli tanulást, a közösségi kerteket, a helyi gazdaságokba tett látogatásokat. A gyerekek így nemcsak azt tanulják meg, hogy a répa gyökérzöldség, hanem azt is, hogyan kerül a földből a tányérra. A cél egy olyan generáció nevelése, amely érti és tiszteli a természet működését, és nem ijed meg a kapanyéltől.

Kertben tanulni?

Miért kellene mindezt a természetben tanulni?

A szabad levegőn, a kertben vagy erdőben szerzett tudás sokkal mélyebben beépül. A gyerekek ilyenkor nemcsak figyelmesebbek és kreatívabbak, hanem mozgásban is vannak, ami a testi-lelki fejlődésükhöz elengedhetetlen. Egy közösen gondozott kert megtanítja őket a felelősségre, a kitartásra és arra, hogy semmi sem nő meg egyetlen nap alatt. Közben pedig észrevétlenül sajátítják el a környezetvédelem és a fenntarthatóság alapelveit.

Kertben tanulni?

Magyar iskolakertek: szép álom vagy valóság?

Magyarországon még mindig a lexikális tudás uralja a tanterveket. Bár a Nemzeti Alaptanterv tartalmaz környezeti nevelési célokat, a megvalósítás sok helyen elmarad. Az erdei iskolák, iskolakertek, környezetvédelmi programok jó példák, de ritka kivételnek számítanak. Pedig a képernyők világából kiszakadó gyerekek szívesen váltanának a természet valóságos közegére.

Kertben tanulni?

Minden iskolába veteményest!

Képzeld el, milyen lenne, ha minden iskolában lenne egy kis kert, ahol a gyerekek maguk ültetnék el a paradicsomot, gondoznák a répát, és boldogan szüretelnének. Nemcsak biológiai ismereteket szereznének, hanem megtapasztalnák a kétkezi munka örömét is. Az EU már elindult ezen az úton, több kezdeményezés is fut, hogy a természetközeli oktatás mindennapos valóság legyen.

Kertben tanulni?

Ha ez nálunk is elterjedne, a következő generáció már nemcsak az üzletek polcairól ismerné a zöldségeket. Talán még azt is megtanulhatnák, hogy a magból hogyan lesz paradicsom, a kertből hogyan lesz közös élmény.

Forrás: Learning beyond the classroom: bringing science teaching to the real world, Horizon Magazine, European Commission