Ideje lenne az iskolai tanmenetbe beépíteni a természetben töltött időt.

A gyerekeknek minden nap legalább egy órát kellene a szabadban játszva eltölteniük – fogalmazta meg a Wildlife Trusts nevű szervezet.

Az Egyesült Királyságban székelő természetvédelmi alap most arra szólítja fel a brit kormányt, hogy építse be az iskolai tanmenetbe a természetben töltött időt.

A kérés alapja az a tanulmány, amelyet nemrég jelentettek meg a Londoni Egyetemmel karöltve. A felmérésben megfigyelt 451 tanuló 8-9 éves volt, őket vizsgálták egy néhány hetes, a természetben végzett tevékenységet is magában foglaló időszak előtt és azt követően. Ennek során a gyerekek növényeket és állatokat tanulmányoztak, és a vadonban található élőhelyekkel ismerkedtek.

A gyerekeken jelentős pozitív változás volt megfigyelhető: jobb lett a közérzetük, az egészségük és a kapcsolatuk a természettel, nagyfokú érdeklődést mutattak. 90%-uk azt mondta, hogy újdonságokat tanult az élővilágról, 79%-uk úgy érezte, hogy az élmény segíteni fogja az iskolai tanulmányait, 81%-uk pedig úgy nyilatkozott, hogy jobb kapcsolatba került a tanáraival is.

A legfontosabb eredmény talán mégis az volt, hogy 79%-uk nagyobb önbizalomról számolt be, 84%-uk pedig úgy fogalmazott, hogy képesek voltak új kihívással is megküzdeni, amikor megpróbálták. Márpedig abban a világban, ahol a rugalmasság alapkövetelmény, ez nagyon fontos.

A természettel és a vadon élő állatokkal, növényekkel való kapcsolat növeli a gyerekek jólétét, motivációját és bizalmát. Nem utolsósorban pedig az egymással és tanáraikkal való kapcsolatuk is jobbá, hatékonyabbá válik.

A szülőknek úgy tűnik, se idejük, se energiájuk nincs arra, hogy a gyerekeket kivigyék a levegőre, így a szabadban töltött idő hossza drámaian csökkent az elmúlt években. Egy 2011-es brit tanulmány szerint 10-ből 1-nél is kevesebb gyereknek van kapcsolata a természettel, míg a mostani felnőttek között 40% volt ez az arány, amikor ők még gyerekek voltak.

A The Guardian arról ír, hogy csak a gyerekek felének van lehetősége az iskolában valamiféle zöldterülethez jutni, 37%-uk még sosem látott élőben sünt, és jóformán alig akadt gyerek, aki már látott valaha békapetét vagy ebihalat egy pocsolyában.

Itt az idő becsempészni (visszacsempészni) a természetet a mindennapokba. A most felnövő generáció lassan már csak könyvekből ismeri azt a természetet, amelynek megmentését éppen tőle várjuk.