Egyre több ember kap olyan SMS-t, amely első ránézésre teljesen hivatalosnak tűnik: a Telekom nevében érkezik, ponthoz kapcsolódó lejáratra figyelmeztet, és egy linket is mellékel, ahol állítólag az ajándékokat lehet beváltani. Az üzenetben még az is szerepel, hogy „Köszönjük, hogy a Telekomot választotta!” – ettől pedig sokan valóban elhiszik, hogy valós értesítést kaptak.
De mi ezzel a baj?
Ez az üzenet valójában egy adathalász csalás. Az SMS-ben található link nem a Telekom hivatalos oldala, hanem egy megtévesztő, hamis weboldalra vezet. Ha rákattintasz, könnyen lehet, hogy megpróbálnak személyes adatokat, jelszavakat vagy bankkártyaadatokat kicsalni tőled – vagy épp észrevétlenül kártékony szoftvert telepítenek a telefonodra.
Honnan tudhatod, hogy csalással van dolgod?
- A feladó nem hivatalos szám, gyakran külföldi előhívóval (például +62 – ez Indonéziához tartozik).
- A nyelvezet gyanús: bár elsőre magyarosnak tűnik, furcsán fogalmaz vagy feleslegesen hivataloskodik.
- A link rövidített (például „t.ly/…”), ami szintén árulkodó jel.
- Gyanús sürgetés: „pontjai hamarosan lejárnak”, „azonnal kattintson”.
Mit tehetsz, ha ilyen SMS-t kapsz?
- Ne kattints a linkre!
- Ne add meg az adataidat!
- Jelentsd az esetet a Telekom ügyfélszolgálatának vagy a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnek.
- Töröld az üzenetet, és figyelmeztesd az ismerőseidet is.
Hogyan védekezhetsz hosszú távon?
- Állíts be kétlépcsős azonosítást, ahol lehet.
- Rendszeresen frissítsd a telefonod szoftverét és alkalmazásait.
- Használj megbízható vírusvédelmet, még okostelefonon is.
- Mindig légy elővigyázatos, hogy hová vezet egy link, mielőtt rákattintanál.
Ne szégyelld, ha majdnem bedőltél!
Ezek a csalások egyre profibbak. Sokszor még fiatalok is bedőlnek nekik, nemhogy azok, akik nem ülnek egész nap a net előtt. Az a fontos, hogy tanuljunk az esetből és legközelebb már gyanút fogjunk.
Figyeljünk egymásra és ne hagyjuk, hogy a csalók könnyen prédára leljenek!