Nem leszünk egyedül.

Nem igaz, hogy sportolni költséges: számos mozgásformát választhatunk gyakorlatilag ingyen. Persze nem árt egy kényelmes ruházat, de ha ez megvan, akkor érdemes körbenézni, hogy mit tudunk a környékünkön elkezdeni. Nagyon fontos, hogy csak úgy ne ugorjunk bele semmibe, mindenképpen konzultáljunk előtte az orvosunkkal, különösen, ha valamilyen betegségben szenvedünk (pl. szívbetegség, diabétesz vagy mozgásszervrendszeri betegségek). Aki nem sportolt korábban, az fokozott figyelemmel és odafigyeléssel vágjon bele!

Első körben a művelődési házak, környékbeli iskolák, közösségi terek jöhetnek szóban. A legtöbb településen, kerületben léteznek ingyenesen tartott órák. Amennyiben nem, mi magunk is szervezhetünk (pl. sétakört), vagy tehetünk javaslatot (pl. a művelődési házak dolgozói nem mindig ismerik az összes lakó igényét, de örömmel veszik, ha segítünk javaslatainkkal).

Másodsorban pedig ajánljuk azokat a mozgalmakat, amelyek a különböző sportokat űzőket igyekeznek összefogni ill. a még bátortalanokat ösztönözni. A sportoljma.hu oldalon regisztráció után rengeteg ilyen csapatba csatlakozhatunk, a túrázástól kezdve a ping-pong-ig.

Milyen mozgásformát űzhetünk ingyenesen?

Séta

Ez a legeslegszerűbb mozgásforma, tényleg semmilyen felszerelést nem igényel. Sétáljunk hetente többször, akár egy közeli parkban, ligetben, akár úgy, hogy bizonyos helyekre nem járművel, hanem sétálva jutunk el (pl. egy távolabbi boltra, drogériára szokjunk rá, vagy menjünk a patikába gyalog). Sétálni bármilyen időben lehet, még télen is fontos a levegőzés, a bőrünkre jutó napsugár, a tüdőnkbe kerülő oxigén.

Kirándulás

A kirándulás már „komolyabb” dolog: válasszunk kényelmes cipőt, és egy kis hátizsákban, vászontáskában enni- és innivalót is vigyünk magunkkal. Nem kell hosszú távokra, nagy kaptatókra indulni, pár kilométer az erdőben már csodát tesz a testünkkel-lelkünkkel. Csatlakozhatunk ingyenes túrakörökhöz, természetjáró szakosztályokhoz, klubokhoz, ha nem szeretnénk egyedül útnak indulni. Magyarország telis-tele van gyönyörű helyekkel, ráadásul a tömegközlekedésen 70 év felett ingyenesen utazva juthatunk el a Bakony, a Vértes, a Mátra vidékére.

Itt például túratársat kereshetünk, meghirdetett kirándulásokhoz csatlakozhatunk: www.setafika.hu
Ebben a természetjáró szakosztályban pedig mindenkit szeretettel várnak: www.brtsz.hu

Futás

A kocogáshoz nem kell semmi, csak egy hely, ahol futhatunk (a legjobb egy futópálya, iskolaudvarokon, sportcsarnokoknál érdeklődjünk). Futás előtt feltétlenül beszéljünk a házorvossal, hogy nem lát-e kizáró okot és mindenképpen fokozatosan kezdjünk neki! Egyetlen dologra érdemes mégis költeni: a jó futócipőre, hogy az ízületeinket kíméljük.

Torna

A tornázáshoz szintén csak egy kényelmes ruha szükséges, esetleg egy matrac, szék vagy törölköző. Szerencsére ma már rengeteg videót találunk az interneten is, így otthon, a magunk tempójában, nekünk alkalmas időpontban is végezhetjük a gyakorlatokat. Elegendő a youtube keresőjébe beütnünk hogy ’senior torna’ és máris temérdek találatot kapunk:

Sok művelődési házban, iskolában szerveznek ingyenes senior tornát.

A Mogyoródi út 130-ban, Zuglóban például szerdánként 9-10 óra között várnak minket: zugsport.hu

Ingyenes egészségterápiás senior tornán vehetünk részt az Újpesti Önkormányzat szervezésében is, a Halassy Olivér Sportközpontban (Újpest, Pozsonyi út 4/c), hétfőn szerdán, pénteken 11-12 óráig, kedden és csütörtökön pedig 10:30-11:30-12:30 óráig. További információ: sportszervezes.wixsite.com

Jóga

A jóga remek izmokat átmozgató és nyújtó mozgás, idősebb korban is javasolt. Az ingyenes lehetőségek korlátozottabbak, de azért akadnak felvételek az interneten: